Počasí:
BlueBoard.cz

ONEbit.cz hosting - Webhosting, který Vám sedne...

Itálie
Začněte vydělávat peníze s INVIA.CZ

TIPY NA VÝLET

Menhir v Orasicích

Trasa autem: Louny – Černčice – Obora – Počedělice – Orasice (vzdálenost 9,5 km, čas 13 min). Dá se jet krásně i na kole – je to po rovince, po cestě budete křižovat řeku Ohře (most v Počedělicích). Dojeďte skoro až na konec obce (těsně za zatáčku vlevo).
Pěší trasa (asi 200m od zatáčky): Menhir je těžké najít. Na konci obce za tou zatáčkou vlevo je taková cesta vlevo nahoru nad statek (řeku Ohře máme po pravé straně). Je tam zákaz vjezdu. Cesta (taková poloasfaltka) vede horem kolem obce – a odbočuje se z ní na cestu ke kostelu. Jděte tedy po té poloasfaltce nahoru (budete mít pak kostel lehce vpravo), je tam odbočka doprava (to už je obyčejná travnatá cesta, pouze vyšlapaná), vede vedle zdi domů a chat (ty jsou nalevo, napravo za stromy je pole). Jděte po této cestě (asi 50m) až k takové velké hodně zchátralé budově. Z toho místa je také za stromy vidět trafostanice a kostel. Od té zchátralé budovy je už menhir vidět - nachází se vpravo. Je tam taková malá mýtinka, přes ní cestička k menhiru (10 m). Menhir najdete těsně u kořenů většího stromu. Není velký, má asi jen 60 cm. Na stromě u něj je nápis Keltský kámen.
Trasa se dá jít také z opačné strany Orasic – při vjezdu do obce nepojedete ostře vpravo, ale dáte se rovně do mírného kopečku a potom vlevo ke kostelu. Před kostelem se dáte doprava a tam už uvidíte tu zchátralou budovu. Menhir bude nalevo od ní.
Pokud si stále nejste jisti kudy, podívejte se na fotky, třeba pomůžou (sekce Fotky 2010 - Menhir Orasice).

Menhir (dlouhý kámen) je kámen svisle zasazený do země, vztyčený člověkem. Někdy je i opracovaný do lidských postav, jindy několik menhirů tvoří i jakési útvary.
Ten v Orasicích je z křemence.

Kuzovský potok (Granátka) – naleziště českých granátů

Trasa autem: Louny – Libčeves – Želkovice (směr Lovosice) – dále směr Staré (vzdálenost 21 km, čas 24 min.) (nebo také od Třebívlic přes hlavní silnici rovně). Asi 1,2 km od odbočky na Staré je odbočka doprava – taková spíše proježděná cesta mezi poli (viz. fotky sekce Fotky 2010 - Kuzovský potok) – dá se tam jet pomalu autem a nebo pěšky. Po asi 350 m je mostek přes náš potok. Tam se dá s autem zaparkovat.
Peší trasa: K potoku vede žlutá turistická stezka (např. od Dřemčic – Kuzov – Kuzovský potok). Od mostku přes potok můžete jít např. doleva a tam někde vlézt k potoku – bývají tam vyšlapané cestičky v porostu mezi keři od lidí, kteří tam chodí rejžovat.

Granáty nebo-li pyropy jsou minerály rudé barvy.
Jak je najít? Jednoduše naberte písek z potoka a rejžujte :) Na to, abyste našli granáty, není potřeba žádné náčiní, stačí dlaně. Je jich v potoce opravdu plno, i když jsou to spíš jen malinké úlomky. Kdo bude mít štěstí, může najít kus velký i 0,5 cm nebo větší :)
Ještě se můžete jít podívat dál po cestě vlevo – tam se nachází rybník (asi 200 m od mostku).

Nedostavěný chrám v Panenském Týnci

Trasa autem: Louny – Sulec – Panenský Týnec (vzdálenost 12 km, čas 14 min.).
Pěšky už to pak k chrámu je jen několik kroků.

Stavbu tohoto gotického chrámu začal slavný rytíř Plichta ze Žirotína kolem r. 1300. V r. 1322 ale padl v bitvě u Mühldorfu. Jeho majetek i s chrámem zdědil rod Lobkowitzů. Ti ale sídlili příliš daleko a o dostavbu chrámu neměli zájem. V chrámu r. 1382 vypukl požár. Chrám zůstal nedostavěn.
Je to jedno z nejmystičtějších míst u nás. Místo prý vyzařuje energii, která uklidňuje a uzdravuje, což dokládají mnozí psychotronici. Tato energie pomáhá zbavit se depresí a naopak dodává dobrou náladu. Přesně se toto místo nachází vzadu v největší lodi uprostřed prostoru mezi zdmi.
V tomto chrámu se často pořádají svatby.

Kamenná slunce u obce Hnojnice

Trasa autem: Louny - Chožov – Třtěno - Hnojnice (vzdálenost 15,8 km, čas 20 min).
Pěší trasa: Z Hnojnic jděte po silnici (směrem na Koštice) asi 1 km. Vlevo bude asfaltová odbočka. Kopeček se sluníčky je z té silnice vidět (asi 50 m od silnice). Dá se tam zajet i autem (10 m od kamenných sluncí).

Na místě, kde můžeme Kamenná slunce najít, býval kdysi lom. Kamenná sluníčka se zde počítají na desítky.
Útvary připomínají svým vzhledem kreslená oranžová sluníčka s paprsky, odtud jejich název. Paprsky sluníček jsou vlastně praskliny v kameni.
Slunce vznikla v jakémsi hrdle ve tvaru trychtýře po sopečném výbuchu díky různé rychlosti chladnutí magmatu a úlomků jílu, které obsahovalo. Jílovité úlomky představující střed sluníčka jsou zabarveny hnědě, okolní kámen s paprsky je spíše žlutý. U toho největšího sluníčka (které spatříte od cesty jako první) už je hnědá část vyloupaná, takže sluníčko je celé oranžové.

Rozhledna Stradonka u Strádonic

Trasa autem: Louny – Černčice – Veltěže – Slavětín - Strádonice (15 km, 20 min.).
Trasa pěšky: Dojděte až na konec vesnice. Těsně přes značkou konce vesnice je odbočka doprava. Tam odbočte, a jděte podle dřevěných šipek s nápisem „Rozhledna“ až k rozhledně – je to asi 1 km.

Kousek od Strádonic (na návrší Na Valech) můžeme najít dřevěnou rozhlednu o výšce 6 m, postavenou ve stylu strážní věže keltských opevnění. Stojí totiž na místě, kde se ještě před naším letopočtem (5. stol.) nacházelo keltské hradiště – umístěna je na jeho hradbě. Osídlení tu ale bylo už od pravěku.
Byla otevřená v létě 2009. Je z ní krásný výhled na okolí (Louny) i na kopce a hory (České středohoří, za dobrého počasí i Krušné hory).
Leze se na ni po dřevěném žebříku (skoro vertikální, bez držadla) o 8mi schodech. Je vyrobena z dřevěných kůlů, nahrubo otesaných, tak, jak je pravděpodobně stavěli i Keltové. Dřevo pochází z místních lesů.
Přístup na rozhlednu je volný (bez vstupného, kdykoli).

Jezero Barbora (koupání)

Trasa autem: (směr Teplice) Louny – Bílina – Zabrušany – Oldřichov (vzdálenost 38 km, čas 42 min.)
Rozloha: 55 ha (délka 1km, šířka 1 km)
Hloubka: 60 m

Jezero vzniklo v jámě bývalého hnědouhelného dolu. Původně byl důl hlubinný, poté povrchový. Přítokem jezera je potok Bouřlivec. Kolem jezera jsou hory, které spolu s jezerem vytváří krásnou krajinu.
Koupaliště má udržované travnaté břehy s písečnou pláží dlouhou 0,5 km. Voda je opravdu čistá – udává se průhlednost 6 m, ale bývá studená.
Vybavení místa: parkoviště, občerstvení, plážový bar, kabinky na převlékání, WC. U koupaliště je i autokemp.
Sporty: golf, potápění, loďky (kajaky), plážový volejbal, jachting, windsurfing.
Zakázáno: psi, motorové čluny, vodní skútry.

Hrad Hazmburk

Trasa autem: (směr Libochovice) Louny – Koštice – Křesín – Klapý (vzdálenost 22km, čas 28min). Za obcí je placené parkoviště.
Pěší trasa: Z obce Klapý po modré. Výstup je hodně do kopce.

Tento gotický hrad byl postaven na strmém čedičovém kopci na přelomu 13. a 14. století. Původně se jmenoval Klepý, byl nedobytný. Na tomto kopci se ostatně sídlilo již od pradávna. Byl také sídlem rodu Zajíců (odtud další název hradu – z německého Hase = zajíc -> Hasenburg). U něj se nacházela ves Podhradí, která byla pro hrad zázemím a zároveň ji hrad chránil. V 16. století byl hrad již pustý. Na přelomu 19. a 20. století došlo k několika sesuvům, které zbořily mnoho domů ve vesnici Klapý. Počátkem 20. století z hradu zbyla už jen zřícenina.
Hrad má 2 věže – Černou a Bílou, které jsou vidět z širokého okolí (i z Loun). Je z něj krásný rozhled.

K hradu Hazmburk se váže pověst o knížeti Lévovi (z Dalimilovy kroniky). Ten s vyhladovělými bojovníky ustupoval před vojskem knížete Hostivíta, které hrad obléhalo, zpátky k hradu, ale ženy na ně začaly křičet, že jsou to zbabělci, protože se jdou ukrýt pod jejich sukně. To bojovníky naštvalo, vrhli se na Hostivítovo vojsko a bitvu vyhráli. Hrad byl pak pojmenován Klepý, díky posměšným ženským klepům, které obyvatele hradu zachránily.

Ledové jámy na kopci Plešivec (Ledový vrch)

Nachází se asi 4,5 km od Litoměřic (autem Louny - Lovosice - Litoměřice - Kamýk = vzdálenost 45 km, čas 55 min).
Peší trasa: Po modrém turistickém značení z obce Kamýk.
Délka: asi 1,5 km.

Svoje první jméno dostal podle suťových polí, která připomínají pleš. Své druhé jméno dostal díky Ledovým jámám.
V sutí zespodu utěsněných dutinách tvaru vany, ohraničených balvany, studený vzduch nemůže proudit, a tak v jámách zůstává dlouho led a sníh. Na Plešivci se také nachází Ledová studánka, která má po celý rok velmi studenou vodu (5°C).

Zimní výlet na kopec Boreč

Trasa autem: Louny – Libčeves – směr na Třebenice (Lovosice) – pak se odbočí vlevo na Vlastislav - Sutom - Boreč (29 km, přibližně 34 min).
Z Lovosic je to asi 5 km (11 min.).

Pěší trasa: Ve vesnici Boreč začíná naučná stezka (Tyršova stezka). Jděte po značkách až na vrchol kopce.

Na kopci Boreč lze v zimě pozorovat jev zvaný mikroexhalace – nasávání studeného vzduchu puklinami zespoda kopce, který se uvnitř kopce ohřívá a získává vlhkost. Na vrcholu kopce potom vyvěrá teplý vzduch. Proto zde můžeme v mrazivých dnech vidět sloupy páry a velké rampouchy. Najdeme tu i zelené rostliny, a to i když je okolní krajina zasněžená.
V létě můžeme pozorovat opačný proces – teplý vzduch je zeshora nasáván, uvnitř kopce ochlazen a ve spodní části kopce pak vyvěrá studený vzduch.
Aneb jak řekl můj přítel: "Jo, Boreč, to je ten teplovzdušnej kopec." :)
Podrobněji o kopci Boreč v sekci Zajímavosti.
Fotky najdete v galerii zde.

Březno (Archeologický skanzen)

Trasa: Louny - Březno
Délka trasy: cca 6,5 km (autobusem, vlakem, autem (7 min.), na kole nebo pěšky)
Popis trasy:
- autobusem ( cca 10 minut ) - z autobusového nádraží Louny ( směr Postoloprty)
- vlakem ( cca10 minut ) - z vlakového nádraží Louny: trať Louny – Postoloprty, vystoupit na zastávce Březno a dále podél řeky
- autem ( cca 5 minut ) - po silnici I. třídy č. 7 v úseku Louny – Postoloprty, dále odbočit u autobusové zastávky farma Březno severním směrem k řece
- na kole (cca 25 minut ) nebo pěšky ( cca 45 min.)
- z lounského náměstí po žluté značce. Ve směru od Postoloprt odbočit ze silnice I. třídy č. 7 do obce Březno, dále podél řeky Březno – Přibližně kilometr východně od obce se nad pravým břehem Ohře nachází areál skanzenu rekonstruovaných pravěkých a raně středověkých staveb. Na rozdíl od jiných skanzenů v Evropě jsou zde sídlištní objekty postavené přibližně na půdorysech objevených při výzkumu této archeologické lokality Dr. Ivanou Pleinerovou. Nejstarší rekonstruovaný objekt byl původně postaven v mladší době kamenné.

Přes Jimlín až na Zříceninu hradu Pravda

Trasa: Louny - Jimlín - Pravda (Pnětluky)
Délka trasy: 20 km (na kole, autem, vlakem, pěšky)
Popis trasy:
- autem (cca 20 min.) - trasa Louny (Mírové náměstí), Jimlín, Opočno, Hřivice, Konětopy, rozc. pod Pravdou (16,5 km), možnost parkování na návsi v Pnětlukách nebo přímo pod Pravdou (z Pnětluk na Domoušice na křižovatce odbočit na Solopysky).
Upozorňujeme, že místo na parkování je v lese!
- vlakem (cca 25 min.) - z vlakového nádraží Louny: trať Louny – Rakovník (přes Jimlín, Opočno, Touchovice, Hřivice ) vystoupit na zastávce Konětopy a dále pěšky do Pnětluk, odtud po zelené značce asi 1,5 km až k zřícenině Pravda.
- na kole (cca 50 min.) - trasa Louny (Mírové náměstí), Jimlín, Opočno, Hřivice, Konětopy, rozc. pod Pravdou (16,5 km)
- pěšky (cca 20,5 km) - z Loun (Mírové náměstí) po červeně značené trase do Zbrašína (u vodárny) odtud dále po modré až na rozc. pod Pravdou.
Zeměchy – Malebná vesnička jihozápadně od Loun. Na návsi se nachází čtvercová, pozdně barokní kaple.
Jimlín – Na vrchu nad obcí se nachází Nový hrad, původně pozdně gotický hrad z 15. století, barokně přestavěný na zámek. Má nápadnou barokní věž s cibulovou bání. Objekt v současné době, s výjimkou každoroční květnové novohradské poutě, není přístupný veřejnosti. Po levé straně přístupové cesty před zámkem stojí na zdobeném soklu barokní socha sv. Jana Nepomuckého, zhotovená z místního pískovce. Na ohradní zdi zahrady u domu čp. 225 při průjezdní silnici v obci se nachází další barokní socha sv. Jana Nepomuckého. Na návsi stojí novorománská kaplička z 19. století.
Opočno – Uprostřed obce se nachází jednolodní barokní kostel Nanebevzetí Panny Marie, postavený na základech staršího gotického kostela. Z původní gotické stavby se zachovala spodní část věže s křížovou klenbou v přízemí. Na návsi nedaleko kostela stojí na čtyřhranném soklu barokní socha sv. Jana Nepomuckého. Přírodní zajímavosti: Západně od obce v zatáčce mezi Lipencem a Opočnem výchozy glaukonitického pískovce („malnický řasák“), zkameněliny mořských organismů z období svrchní křídy.
Touchovice – Z 18. století pochází pozdně barokní čtvercová zděná kaple se stanovou střechou, postavená na návsi.
Hřivice – Na návrší nad návsí stojí na místě staršího gotického kostela, zničeného požárem, barokní jednolodní kostel sv. Jakuba. V jeho průčelí jsou vnikách plastiky sv. Prokopa a Vojtěcha. Severně od kostela stojí zvonice s hodinami. Konětopy – Na návsi pozdně barokní kaple se zvoničkou, poblíž křížek s reliéfem Pany Marie na soklu, lidová práce. Východně od obce se tyčí kopec Bor, na němž je pravěké, archeologicky dosud neprozkoumané hradiště.
Pnětluky – Na návrší v obci se nachází pozdně barokní jednolodní kostel sv. Matouše s trojúhelníkovým štítem v západním průčelí a věžičkou nad presbytářem. Ze starší zástavby obce se dochovala jednopatrová barokní sýpka nad rybníkem, v jejímž zdivu je zřejmě ukryta stará pnětlucká tvrz.
Zřícenina hradu Pravda - Asi 1,5 km jihovýchodně od obce Pnětluky, přístupné po zelené značce, se v lese zachovaly zříceniny hradu Pravda. Jeho počátky jsou nejasné. Z opevnění se částečně zachovala hradební zeď, hluboké příkopy, parkán a mohutný val s dělostřeleckými stanovišti v severním předhradí. Ve zdivu se dochovala torza věžovité brány a dvou obytných budov, z nichž palác s dochovaným sklepem byl situován v západním nároží.